Josefine Borgelind Kaiser
Med bakgrund inom mode har Josefine funnit sin passion för möbeldesign. Genom att integrera sina personliga erfarenheter och insikter från ADHD i designprocessen, strävar Josefine efter att skapa möbler som både inspirerar och förenklar vardagen för användarna. I denna intervju delar hon med sig av sin kreativa resa och vision för framtidens möbler.
– Jag har sedan jag var liten alltid tyckt att det kreativa känns extra spännande och det har blivit något som driver mig i igenom livet. Jag började på det kreativa karriärsspåret på gymnasiet där jag gick inriktningen mode och design och fortsatte sedan studier på Stockholms Tillskärarakademi för att utbilda mig till mönsterkonstruktör. Efter några års studier inom mode växte en känsla fram hos mig att det här inte var exakt vad jag ville ägna mig åt. Jag ville jobba med design och att skapa, men jag ville utgå från andra metoder och material. Efter en tids reflekterande hamnade jag in på inredningsarkitektur och möbeldesign, och det kändes snabbt som det rätta valet. Det blev tydligt för mig att jag ville utgå från rummet och dess kontext samt placera människan i centrum när jag designar möbler. Därefter har jag gått ett par förberedande utbildningar samt kvällsskolor såsom Nyckelviksskolan och Beckmans, på vägen till att till sist hamna på Malmstens för att ta en kandidatexamen i möbeldesign. När jag började på Malmstens insåg jag hur mycket jag trivdes med att arbeta med trä som material, vilket är det material som primärt används på skolan. Nu i efterhand är det definitivt ett av de första materialen som jag tänker på när jag arbetar med min designprocess och väljer material till mina produkter. För mig tillför trä ett taktilt element och ger en lugnande känsla samtidigt som att det är ett hållbart material.
Med starten på Malmstens började jag också förstå djupare varför min formgivning ser ut som den gör. En god vän och klasskamrat inspirerade mig att våga vara mer öppen om min diagnos ADHD. Något som jag tidigare har varit väldigt återhållsam med att dela med mig av till andra. Efter det var det som att något föll på plats. Jag började få en djupare förståelse till min design och varför den såg och ser ut som den gör. Jag har utan att medvetet tänka på det, integrerat min ADHD i mina designprocesser och använt det som ett kreativt element i min process. Att få förståelse för ursprunget av mitt uttryck har tillfört en ny nivå och dimension till min design. Av detta har en rad olika designer sedan tillkommit.
Pallen Hyper uppkom som en revolt gentemot en vanlig stol. Efter en tid blir det svårt att sitta stilla på samma plats och traditionella stolar kan kännas begränsande då de endast tillåter en sittställning. Det blir mycket enformigt, vilket kan leda till sämre koncentration. Hyper är en pall som bryter denna enformighet genom att främja en aktivare och mer varierad sittupplevelse med sina tre olika sittställningar.
Pallen ”Hyper”
Under min utbildning började jag rikta min uppmärksamhet mot barn- och skolmöbler, vilket resulterade i skapandet av pallarna ”Spirits” – två pallar som kompletterar varandra och kan staplas eller byggas ihop på olika sätt. Detta influerade även mitt examensarbete där jag arbetade med skolmöbler. Mitt mål var att designa en skolmöbel som skulle passa många olika individer. Slutresultatet blev en skolpall som är anpassningsbar för användning både i och utanför klassrummet och som främjar en dynamisk lärmiljö. En möbel som är tänkt fungera i dagens klassrum, men även i den framtida.
Pallarna ”Spirits”
Vad inspirerar dig och hur använder du inspirationen i ditt arbete?
– Jag lägger stor vikt vid att skapa möbler som kan tillföra något nytt eller underlätta vardagen. Med det hämtar jag mycket inspiration från människor och vardagsmoment som får bli centrala ingredienser i mina arbeten. Att betrakta hur människor interagerar med sin omgivning och vilka mönster som uppstår ger mig inblick i deras behov och önskemål. Utifrån det kan jag sedan skapa möbler som passar användaren.
Jag finner också inspiration från min egen erfarenhet av hur det är att leva med ADHD. Mitt formspråk har en tydlig koppling till mitt sätt att fungera och det finns vissa ingredienser som återkommer i min design, såsom taktila-, grafiska- och stimulerande element. Genom att överföra mina egna upplevelser till mina möbler strävar jag efter att göra dem tillgängliga och användbara för en bredare publik. I mitt skapande finns alltid rörelse, något lekfullt och multifunktionellt. Jag adderar ett extra element, något interaktivt som involverar brukaren. I möblerna jag skapar finns ett extra lager, objekten ska inte bara vara visuellt tilltalande utan ska också matcha människan med behovet. Vi är alla olika och har olika behov, därför är inkludering viktigt för mig, jag vill inkludera fler människor i mina möbler. Det finns mycket att lära sig om man jobbar utifrån inkluderande design. Om man tänker att man designar för alla, då passar det ofta flera. Att få möjlighet att arbeta med utmaningen att skapa bättre möbler för framtiden är en stor inspirationskälla för mig i mitt arbete. I mina verk har ergonomi kommit att bli minst lika viktigt som design, hållbarhet och funktion. Jag har turen att få jobba med en samarbetspartner, Ulrika Myhr, som är fysioterapeut och specialist på ämnet ergonomi. Tillsammans kan vi identifiera de brister som finns inom ergonomi och design och sedan skapa lösningar och möbler som adresserar dessa behov.
”Checkmate” – En modulär möbel för det offentliga uterummet.
I ett projekt med Levande Stockholm fick Checkmate äran att vara med och smycka ett av årets sommarplatser – Lagaplan i Bagarmossen 2023. Ett torg med möbler anpassade för barn i alla åldrar, men som också bjuder in och välkomnar hela kvarteret. Temat på möblerna blev kopplat till namnet på platsen. Checkmate består av fem komponenter som kan kombineras på flera sätt. Det är en interaktiv möbel där olika nivåer bjuder in till varierande typer av användande, beroende på hur delarna placeras bredvid varandra.
Berätta om de viktigaste värden eller teman som återspeglas i ditt arbete
– I min designfilosofi är det främsta målet att förstå användarens behov och önskemål, och jag strävar efter att utforma lösningar som är flexibla och anpassningsbara. Jag lägger stor vikt vid att interagera rörelse, lekfullhet och interaktivitet i mina produkter. Stimulerande element i min design är också av stor betydelse för att engagera sinnena och förbättra användarupplevelsen. Till exempel kan det innebära att använda en strukturerad yta som ger taktilitet och som kan bli lugnande för användaren. För mig är det avgörande att möbeln anpassar sig till användaren och sprider glädje i sin omgivning. Genom mina möbler strävar jag efter att skapa något som ger användaren meningsfullt stöd och som förenklar eller förhöjer vardagen på olika sätt. Varje metod och tema som jag inkorporerar i min design är avsedda att förstärka den slutgiltiga produkten. Utöver det strävar jag också efter att skapa hållbara möbler som kan användas under en lång tid. Därför anser jag att det är viktigt att de nya möblerna vi skapar inte bara tjänar ett syfte för stunden, utan också har potentialen att vara relevanta och användbara under en lång tid framöver. Det finns så mycket möbler som vi bara accepterar och för mig är det viktigt att en möbel inte bara är en möbel utan att det finns flera lager så att de verkligen passar fler.
”Palletbite”- En mobil möbel anpassad för en kreativ plats som genomgår ständig förändring.
”Palletbite” är resultatet av ett samarbete mellan Josefine och Max Alexandersson. Framtagen för HUS 33 Containerparken i Slakthusområdet under perioden 2024-2025. Möbeln är designad för att passa en dynamisk miljö med varierande aktiviteter, vilket ställer krav på flexibilitet och anpassningsbarhet. Återbruk har varit en central del av projektet, med material som består av återfunna pallar från olika delar av Stockholm och spill från brädgårdar.
Vad händer nu?
– Just nu startar jag upp eget samt fortsätter mitt samarbete med Ulrika Myhr. I båda delarna involverar projekten möbler till offentliga rum och framför allt skolmöbler med fokus på design och ergonomi. Jag har sedan jag började designa möbler alltid dragits till att arbeta mot offentlig sektor och i synnerhet skolor, det är här jag känner att jag kan göra mest nytta. Jag känner att jag har mycket att bidra med, speciellt till barnmöbler och förhoppningen är att mina möbler uppskattas, underlättar och gör användaren lycklig. Vi får se vart det leder, i framtiden kommer jag kanske bredda mig till flera målgrupper.
Varför tror du att en marknadsplats dedikerad till konst- och designstudenter behövs?
– Det saknas liknande plattformar, särskilt en marknadsplats som är skräddarsydd för studenter samt nyexaminerade kreatörer. De flesta plattformar idag är utformade för etablerade konstnärer och designers, vilket gör det svårt för nykomlingar att synas och skapa en kundbas. Beyond Artisan utgör en värdefull övergång som student in i yrkeslivet. Den möjliggör för kreatörer att visa upp sina verk, skapa kundrelationer och knyta kontakter med likasinnade och yrkesverksamma inom branschen. Det behövs sådana här initiativ som underlättar övergången från att vara student och alumn till att ta steget vidare i karriären. Det är som en mellanlandning där man kan stärka sin professionella profil och få den nödvändiga exponeringen. Dessutom är det viktigt att det finns platser som dessa som prioriterar kvalitet, det blir en bekräftelse för den utbildning man har gått eller går igenom och ger en trygghet i att veta att ens arbete uppmärksammas och uppskattas på rätt sätt.