FREDRIKA HOLMBERG
Med en passion för återbruk och en lekfull känsla för färg och form skapar Fredrika Holmberg textilkonst som berättar historier. Genom traditionellt hantverk ger hon nytt liv åt gamla material och utforskar hållbarhetens möjligheter inom textildesign.
Hur började din konstnärliga resa och hur har den utvecklats?
– Jag växte upp i ett kreativt hem med min pappa som har passion för byggnadsvård, och min mamma som tecknar. Jag minns också att farmors garderob fascinerade mig. Hon sydde och uttryckte sig genom textil, och det var inte bara hennes kläder som inspirerade mig, utan även hur hon pratade om sitt skapande och hur mycket glädje det gav henne. Farmors inställning till textilt hantverk har varit en stark influens som format min egen konstnärliga vision.
Som ung drogs jag till teatern, och efter gymnasiet var jag säker på att skådespel skulle bli min väg. Jag ägnade tre år åt teaterstudier, men samtidigt växte mitt intresse för textil och sömnad. Min ansökan till Stenebyskolan blev en avgörande punkt – där förstod jag att textil var mitt uttryckssätt. Stenebyskolan blev den plats där jag började skapa konst med textil som medium, och där upptäckte jag ett genuint intresse för textiltryck och mönster.
– Min bakgrund inom teater påverkar fortfarande hur jag arbetar med textil. Jag ser inte bara ett enskilt konstverk framför mig, utan hela sammanhang och serier av verk som interagerar med rum och atmosfär. Att tänka i projektform och arbeta med textila berättelser känns naturligt för mig, som att bygga upp en scen eller utveckla en karaktär i en teaterpjäs. Färg och mönster blir som olika karaktärer i mitt skapande – jag letar efter nyanser och former som kan uttrycka en historia och skapa en unik upplevelse. Samarbeten är något jag verkligen uppskattar, och att arbeta med scenkostymer har varit en möjlighet att kombinera mina intressen för teater och textil. Jag har bland annat skapat kostymer för Vilma Flood och för en uppsättning av ”Carmina Burana”, där min syster var med som dansare. När jag arbetar med scenkostymer får jag möjlighet att samarbeta nära andra och skapa något tillsammans – något jag saknar från min tid inom teatern.
Berätta om din utbildningsresa
– Under mina utbildningar har det varit oerhört värdefullt med klasskamrater som gett mig en bredare förståelse för konst. Människorna runt mig, och sättet de pratar om sitt skapande, har inspirerat mig att reflektera över mitt eget arbete. Med klasskamraterna har det alltid funnits en pågående dialog där det är okej att experimentera och utvecklas tillsammans.
Mina utbildningar har tagit mig från Stenebyskolan till en masterutbildning i textildesign vid Högskolan i Borås, och varje utbildning har utvecklat mitt konstnärliga uttryck. På HDK STENEBY läste jag inriktningen Textil – kropp -rum, där utbildningen bjöd på en mix av konstnärligt hantverk och design. Textilhögskolan i Borås verkstäder öppnade upp för nya möjligheter, och jag kunde verkligen utforska mönsterdesign och textila processer på djupet.
Under min praktik hos Cissi och Selma fick jag en insikt i hur den verkliga designvärlden fungerar. Jag arbetade med att skapa och korrigera mönster för en kollektion som lanseras sommaren 2025, där två av mina mönster kommer att ingå. Praktiken var oerhört lärorik och gav mig insikter som jag har burit med mig under mitt sista studieår. Att få insyn i hur ett mindre, lokalt företag arbetar är både inspirerande och värdefullt.
Hur skulle du beskriva din konstnärliga stil?
– Mitt formspråk har ofta beskrivits som abstrakt, nostalgiskt och lekfullt, och jag dras särskilt till det färgstarka och enkla uttrycket. Färg är för mig ett centralt element som kan göra ett verk långvarigt tillfredsställande. Farmors sätt att prata om färg och mönster med enkla ord har influerat mig att skapa konst som är lättillgänglig och välkomnande.
Återbruk är en viktig och central aspekt i mitt konstnärliga arbete. Under min master har jag velat undersöka hållbara sätt att skapa textila verk. Jag använder gärna second-hand-material och utgår från tyg med redan befintliga mönster, som jag sedan kombinerar med nya lager och digitala element. I mitt masterarbete har jag fått experimentera och upptäcka nya uttryck, och det har varit en utmaning att få mönstren att fungera både i teorin och i verkligheten – men det är just det som är det spännande med konstnärligt skapande.
Berätta om ditt deltagande i Forssa Textile Week
– Att delta i Forssa Textile Week i Finland var en av mina mest minnesvärda upplevelser, ett stort textilevenemang med föreläsningar och internationella utställare. Jag representerade textilstudenter från Sverige tillsammans med två klasskamrater, och vi fick ställa ut i samma rum som verk från kända finska konstnärer och designstudenter. Att få visa upp mitt arbete i en internationell kontext är en bra erfarenhet och stärker mig i mitt skapande.
Vad är ditt nästa steg, vad händer nu?
– Jag ser fram emot att delta på Dutch Design Week, där jag kommer att visa delar av mitt examensarbete. Arbetet fokuserar på hållbarhet och återbruk, där jag undersökt hur mönsterdesign kan tillämpas på textilier för att skapa något nytt av det som redan finns.
Mitt mål är att fortsätta utveckla mitt examensarbete och fördjupa mig inom hållbarhet och återbruk. Jag drömmer även om att arbeta mer med scenografi och kostymdesign och att få samarbeta med andra kreatörer. Ett annat mål är att förmedla min kunskap om textil och hantverk till andra, och på sikt kanske skapa verkstäder eller undervisningsprojekt som inspirerar fler att våga skapa själva.
Varför tycker du att en marknadsplats dedikerad till studerande kreatör och alumner behövs?
– Jag ser ett stort värde i en marknadsplats dedikerad till konst- och designstudenter. Det kan vara svårt att hitta sin plats och skapa kontakter som ny inom branschen, och en sådan plattform kan erbjuda en värdefull gemenskap. Det är viktigt att ha en plattform där man kan få stöd och visa upp sitt arbete – särskilt för dem som kanske inte har lika många förutsättningar eller kontakter från början.