Richard Poland
Med bakgrund i gastronomin växte Richards intresse för hantverk, idag uttrycker han det genom trä och möbeldesign.
Här berättar han om vägen till det egna varumärket STRUKTUR STHLM, om inspiration, hållbarhet och varför han tycker att kreativa plattformar behövs.
Hur började din konstnärliga resa och hur har den utvecklats fram till idag?
– Jag började faktiskt min bana som kock och jobbade i kök i många år. Jag gick kocklinjen på gymnasiet och tog studenten 1999. Matlagning var mitt första uttryck för kreativitet, och det blev också min karriär – jag var med och tävlade i Årets Kock både 2013 och 2014, och öppnade senare ett par restauranger i Stockholm tillsammans med kompisar som alla blev prisbelönta.
Vi byggde mycket av inredningen själva och ville skapa varma, inbjudande miljöer med en naturlig känsla. Hållbarhet har alltid varit ett tema för mig, både i köket och i de möbler jag skapar.
– Jag älskade kreativiteten i köket – där har man nästan obegränsade möjligheter med olika råvaror, smaker, temperaturer, texturer… allt från buljonger till skum till krispiga chips. När jag började jobba med trä märkte jag att det är mer begränsat – man måste förhålla sig till materialets egenskaper och konstruktionens hållbarhet på ett helt annat sätt. Samtidigt finns en skönhet i just det, att arbeta långsamt och noggrant och att det man skapar faktiskt består.
Med tiden blev det för mycket administration och för lite kreativitet i restaurangbranschen. Jag ville hitta tillbaka till det skapande som fick mig att må bra – och då blev trä mitt nya uttrycksmedel. Det kreativa har alltid funnits där, jag har till exempel hållit på med graffiti sedan jag var barn.
Jag började med en förberedande utbildning inom snickeri via Komvux 2020, byggde upp en portfolio och sökte in till Malmstens 2021. Tre intensiva år senare tog jag examen, och idag jobbar jag heltid som möbelsnickare. Samtidigt bygger jag upp mitt eget varumärke: STRUKTUR STHLM.

Hur har din kreativa resa utvecklat ditt konstnärskap?
– Att gå från mat till trä har lärt mig mycket om tålamod och form. I köket jobbar man snabbt och kreativt, men allt försvinner direkt. Med möbler stannar det kvar – det blir något bestående.
På Malmstens fick jag möta andra kreativa personer, utveckla min stil och bli mer medveten om vad jag vill uttrycka. Det var en väldigt inspirerande miljö, även om det var strukturerat, och jag tror det hjälpte mig mycket att komma in med erfarenhet från arbetslivet. Jag var målmedveten och driven, särskilt som trebarnspappa!
Vad inspirerar dig och hur använder du den inspirationen i ditt arbete?
– Det kan vara allt möjligt – inspirationen kommer ofta när jag minst anar det. Jag har ett sätt att tänka i små formler: vad vill jag uttrycka? Är det en känsla, en färg, en form? Det är lite samma process som i matlagning – man börjar med en idé, ett material, och ser vart det leder. Ibland går jag helt på känsla och låter materialet styra.
Vad utgår du ifrån i din design?
– Jag vill skapa möbler som känns hållbara, både i funktion och uttryck. Det ska vara något man vill behålla länge, något som får ett andrahandsvärde. Jag jobbar mycket med naturliga material och försöker hålla mig i ett prisspann där man inte behöver välja mellan IKEA och designmöbler i toppsegmentet. Det ska vara tillgängligt men fortfarande unikt. I mitt eget varumärke, STRUKTUR STHLM, vill jag också ta det ett steg längre. Jag vill att man ska kunna spåra träet i möblerna – vad det var för träd, var det stod, varför det fälldes och när det fälldes. Det ger en annan närhet till materialet och en respekt för hantverket och naturen bakom varje möbel.
Vad händer nu och vad har du framför dig?
– Jag samarbetar med andra kreatörer och i februari ställde jag ut på Stockholm Furniture Fair i Greenhouse. Det gav en möjlighet att visa vad jag gör och möta andra inom branschen.
Jag arbetar just nu som möbelsnickare på ett företag, där vi gör allt från fristående möbler till hela inredningar. Samtidigt bygger jag upp mitt eget märke: STRUKTUR STHLM. Tanken är att jobba med mindre serier i begränsad upplaga med hållbarhetsfokus. Det känns otroligt spännande!
Varför tycker du att en marknadsplats för studerande kreatörer och alumner behövs?
– För att det alltid behövs fler plattformar där kreativa människor får synas. Det finns så många begåvade personer där ute, men få platser att nå ut på. En gemensam marknadsplats kan bli ett startskott, en möjlighet att bygga ett varumärke och ett nätverk, särskilt i början.

