CECILIA SJÖDIN
Möt Cecilia Sjödin, med över 30 års erfarenhet av försäljning och projektledning av skräddarsydda upplägg vid Berghs School of Communication, Team Leader på avdelningen Berghs Solutions. Med uppdrag som ofta tar avstamp i kreativitet kopplat till Berghs starka varumärke.
Berätta om din roll som Project Director på Berghs Solutions, vad innebär den och hur kopplar den till skolan och studenternas arbete?
– Berghs Solutions erbjudande innefattar bland annat uppdrag i Berghs Studio. Här sätter vi samman olika såväl kreativa som strategiska kommunikationslösningar kopplat till inkommande förfrågningar. I samtliga uppdrag bjuder vi in studenter från samtliga heltidsprogram att medverka i någon fas av de olika projekten.
Med din erfarenhet inom försäljning, kommunikation hur skulle du säga att konst- och designstudenter kan göra för att gå från student till kreativ entreprenör?
– Konst och design är kopplat till kreativitet som kan utmynna i olika yrken, allt från eget företagande till anställning eller en blandning av båda. Många entreprenörer, som drivs av idéburet skapande, kommer allt som ofta på för sent att tänka försäljning och kommunikation. Mitt tips är att tidigt planera framåt, skapa olika scenario, undersöka möjligheter och alternativ för att skapa långsiktig och hållbar affärsmässighet.
På vilket sätt influerar omvärlden ditt arbete, och hur skulle du säga att konststudenter kan göra för att hålla sig innovativa och kreativa i en värld som ständigt förändras?
– Oavsett yrke och roll är kontinuerlig omvärldsanalys ett kraftfullt verktyg. Det finns oändliga källor till inspiration, från olika både nationella till internationella nätverk, bloggar, talks, utställningar och tidningar, både i den analoga och den digitala världen. Systematisera gärna dina omvärldsspaningar, dela med andra och var nyfiken vilket är utvecklande.
Hur ser du på teknikens och digitala mediers roll i konstens och designens framtid? Vilka råd skulle du ge till konststudenter för att dra nytta av teknik i deras konstnärliga uttryck och för att effektivt nå ut till en större publik?
– Kring det digitala kommer AI:s starka intrång definitivt att påverka oss alla, framför allt inom den kreativa sektorn. Här gäller det att våga utforska för att lära sig kring både möjligheter och eventuella utmaningar med de nya verktygen. För att nå en bredare publik och sprida exempelvis konst rekommenderas att sätta upp en grundidé kring allt från i vilka kanaler exponering ska ske, hur ofta, vilken typ av innehåll och med vilket förväntat mätbart resultat.
Hur viktigt är nätverkande för konst- och designstudenter, och vilka strategier skulle du rekommendera för att bygga och underhålla professionella relationer?
– Nätverkande i stort som smått är oerhört viktigt för att både knyta nya professionella kontakter men även upprätthålla redan etablerade relationer. Ett tips är, istället för att sätta för högt uppsatta mål: gräv där du står!
Varför tycker du att en marknadsplats dedikerad till konst och designstudenter behövs?
– Jag tycker att initiativ som en digital marknadsplats inte bara är ett utmärkt komplement till befintliga ”fönster”, utan även en möjlighet att sprida sitt varumärke i gott sällskap bland andra kreatörer, som kan innebära eventuella nya spännande samarbeten och möjligheter.